Spanningsklachten; Hoogsensitief volwassenen; hoogsensitiviteit bij volwassenen; online psycholoog; mindfulness Rotterdam; hulp bij onzekerheid; spanningsklachten Ontwikkelingswerkplaats Rotterdam; mindfulness bij Ontwikkelingswerkplaats in Rotterdam.
Stilstaan bij jezelf

Mindfulness in Rotterdam (also in English)

Iedereen is wel bekend met de automatische piloot. Je merkt bijvoorbeeld dat je op je bestemming bent aangekomen, maar de weg er naar toe is letterlijk en figuurlijk aan je voorbij gegaan. Of je bent aan het eten en voordat je het in de gaten hebt is je bord opeens leeg. Mindfulness is het tegenovergestelde van de automatische piloot. Het gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu, waardoor je intenser kunt leven.

Mindfulness in acht weken
In de achtweekse mindfulnesstraining (MBCT) leer je om je aandachtsspier te trainen aan de hand van meditatieoefeningen. Door veel te oefenen om je aandacht te sturen, oefen je om op een andere manier om te gaan met alle gedachtenspinsels in je hoofd, gevoelens en pijn. Je leert om bewuste keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor zul je ook beter je grenzen kunnen bewaken.

Hier en nu
Iedereen heeft baat bij mindfulness! Het wordt veel toegepast bij de volgende klachten: spanningsklachten, burn-out, angstklachten, slaapproblemen, lichamelijke klachten en/of één of meerdere depressies (in het verleden). Mindfulness is geschikt voor iedereen die in zijn hoofd en op de automatische piloot leeft. Wanneer je maar blijft piekeren over het verleden of blijft tobben over de toekomst, kan dit je zo in beslag nemen dat je ’vergeet’ om in het ‘hier en nu’ te leven. Dit verandert door het volgen van een mindfulnesstraining.

Lief zijn voor jezelf
Mindfulness helpt bij het voorkomen van een herhaalde depressie, zo laat onderzoek zien. Ook komt uit herhaalde studies naar voren dat mindfulness de kwaliteit van leven kan verbeteren. Het volgen van de training draagt bij aan het verminderen van stress, piekeren en angst. Als het de klachten niet doet verdwijnen, kan het helpen om je houding tegenover de klachten te veranderen. Tot slot leer je om een vriendelijkere houding ten opzichte van jezelf en anderen te ontwikkelen.

Over de training
De bijeenkomsten duren steeds 2.5 uur. Daarin gaan we vooral oefenen en ervaren, bijvoorbeeld door de bodyscan, de ademhaling als focus en bewegen met aandacht. Het is dus geen praatgroep! Wel zullen ervaringen over de oefeningen uitgewisseld worden. Ook zal er elke bijeenkomst iets uitgelegd worden, bijvoorbeeld over de automatische piloot, de werking van aandacht en het omgaan met afleiding en negatieve gedachten. Het dagelijks thuis oefenen is een essentieel onderdeel van de training. Dit kan met behulp van audiobestanden die je krijgt bij deelname.

Ervaar zelf wat mindfulness voor jou kan betekenen en meld je gelijk aan voor de eerstvolgende training.

 

Geplande trainingen in 2019 in Rotterdam

  • Start op zaterdag 16 februari van 10.00 - 12.30 uur

Alle data: 16 en 23 februari, 2, 9, 16 en 23 maart en 6 en 13 april

 

Investering bedraagt €325,- voor de gehele training inclusief werkboek en audiomateriaal.
 

De training vindt plaats aan de Boergoensevliet 48A, 3082 KV Rotterdam. Gratis parkeren en goed bereikbaar met de tram en bus.

 

Mindfulness wandeling

Tijdens een Mindfulness wandeling word je meegenomen door een mooi stuk natuur. De eerste editie zal je meegenomen worden door het bos, de duinen en over het mooie strand van Rockanje. We wandelen in stilte, zodat er extra aandacht ontstaat voor de natuur. Je wordt naar de stilte toe begeleid door enkele mindfulness oefeningen vooraf. Zo krijg je de kans om echt aan te komen in je lichaam en de natuur. Op het strand doen we ook nog een begeleide mindfulness oefening. Tijdens het wandelen krijg je de ruimte om de natuur en alle sensaties en ervaringen die daarbij horen in te ademen en te beleven.

De wandeling gaat door bij elke weersvorm (tenzij er sprake is van een weersalarm met code oranje of rood). Juist wanneer het regent of waait zorgt dit voor extra sensaties, die de ervaring van het wandelen kunnen verrijken. Mindfulness gaat over niet oordelen en er bij blijven. Lukt dat onder alle weersomstandigheden? Net als dat dit wel of niet lukt bij elk emotioneel weer? Een mooie oefening dus!

Bijdrage: 10 - 20 euro, zelf te bepalen, afhankelijk van je financiële draagkracht

Tijd: We verzamelen om 11.00 uur en de wandeling zal ongeveer duren tot 12.30 uur. Let op, de eindtijd is een richtlijn.

Locatie: We verzamelen bij de parkeerplaats naast bushalte Strand. Hier vandaan lopen we gemakkelijk het bos in. Parkeren is hier gratis. Kom je met het openbaar vervoer vanuit Rotterdam? Dat is heel goed mogelijk, lijn 103 vertrekt vanuit Spijkenisse en stopt pal naast ons verzamelpunt! Let er wel op dat je er genoeg tijd voor uittrekt, je bent een kleine anderhalf uur onderweg.

De eerstvolgende Mindfulness wandeling vindt plaats op:

  • Zondag 28 oktober van 11.00 tot 12.30 uur

Aanmelden heeft de voorkeur, dan wordt er op je komst gerekend. Spontaan aanwaaien mag ook. We vertrekken om elf uur. Zelf zal ik aankomen met de bus om 10.50 uur. Like de Facebookpagina van Ontwikkelingswerkplaats voor de meest up-to-date informatie.

 

Contact