Mindfulness

Wat is mindfulness?

Iedereen is wel bekend met de automatische piloot. Je merkt bijvoorbeeld dat je op je bestemming bent aangekomen, maar de weg er naar toe is letterlijk en figuurlijk aan je voorbij gegaan. Of je bent aan het eten en voordat je het in de gaten hebt is je bord opeens leeg. Mindfulness is het tegenovergestelde van de automatische piloot. Het gaat over de kunst om aanwezig te zijn in het hier en nu, waardoor je intenser kunt leven.

Hier en nu

Iedereen heeft baat bij mindfulness! Het wordt veel toegepast bij de volgende klachten: spanningsklachten, burn-out, angstklachten, slaapproblemen, lichamelijke klachten en/of één of meerdere depressies (in het verleden). Mindfulness is geschikt voor iedereen die in zijn hoofd en op de automatische piloot leeft. Wanneer je maar blijft piekeren over het verleden of blijft tobben over de toekomst, kan dit je zo in beslag nemen dat je ’vergeet’ om in het ‘hier en nu’ te leven. Dit verandert door het volgen van een mindfulnesstraining.

Lief zijn voor jezelf

Mindfulness helpt bij het voorkomen van een herhaalde depressie, zo laat onderzoek zien. Ook komt uit herhaalde studies naar voren dat mindfulness de kwaliteit van leven kan verbeteren. Het volgen van de training draagt bij aan het verminderen van stress, piekeren en angst. Als het de klachten niet doet verdwijnen, kan het helpen om je houding tegenover de klachten te veranderen. Tot slot leer je om een vriendelijkere houding ten opzichte van jezelf en anderen te ontwikkelen.

8-weekse mindfulness training

In de achtweekse mindfulnesstraining (MBCT) leer je om je aandachtsspier te trainen aan de hand van meditatieoefeningen. Door veel te oefenen om je aandacht te sturen, oefen je om op een andere manier om te gaan met alle gedachtenspinsels in je hoofd, gevoelens en pijn. Je leert om bewuste keuzes te maken in plaats van automatisch te reageren. Hierdoor zul je ook beter je grenzen kunnen bewaken.

Over de training

De bijeenkomsten duren steeds 2.5 uur. Daarin gaan we vooral oefenen en ervaren, bijvoorbeeld door de bodyscan, de ademhaling als focus en bewegen met aandacht. Het is dus geen praatgroep! Wel zullen ervaringen over de oefeningen uitgewisseld worden. Ook zal er elke bijeenkomst iets uitgelegd worden, bijvoorbeeld over de automatische piloot, de werking van aandacht en het omgaan met afleiding en negatieve gedachten. Het dagelijks thuis oefenen is een essentieel onderdeel van de training. Dit kan met behulp van audiobestanden die je krijgt bij deelname.

Tarieven

Dit is wat anderen hebben gezegd over de sessies

Denise is een erg rustig persoon en beschikt over veel kennis en ervaring. De training heeft mij manieren geleerd om met lastige situaties om te gaan en om door middel van ademhalings-, yoga- en meditatie oefeningen de rust terug te vinden. De training heeft ook een aantal karaktereigenschappen van mezelf naar boven gehaald die invloed hebben op mijn gemoedsrust en gedrag.

Het herkennen is de eerste stap, het omgaan hiermee is de volgende. En daar ligt voor mij de kunst van mindfulness. Ga terug naar jezelf en beslis waar je jezelf prettig of niet prettig bij voelt. En maak op basis daarvan gerichte keuzes. Het leven draait niet alleen maar om wat moet (normen), maar ook wat je zelf wilt en waar jij gelukkig van word.

De 8-weekse mindfulness training heeft mij ontzettend geholpen en daar ben ik Denise dan ook ontzettend dankbaar voor. Ik raad deze training dan ook van harte aan voor iedereen die wat dichter naar zichzelf willen komen om rust terug te vinden.

Henk (36 jaar)

Ik wist niet zo goed wat ik moest verwachten van de ademsessies, maar ik ben er met volle overgave ingedoken. Mijn doel was om in ieder geval meer in contact te komen met mezelf en mijn gevoelens (en dan vooral op een liefdevolle manier).

De sessies waren intens; soms heftig (en soms fysiek wat pijnlijk zelfs), maar altijd leerzaam en onder liefdevolle begeleiding van Denise. Ik heb lagen van mezelf afgepeld en ben tot een betere verbinding met mezelf gekomen. Daarnaast heb ik veel tools van Denise meegekregen om beter om te kunnen gaan met mijn ‘over’gevoeligheid/HSP.

Denise wist mij te zien voor wie ik ben en mij vooral ook te laten zijn wie ik ben. Ik ben enorm dankbaar voor deze ontwikkelingsreis en raad het dan ook zeker iedereen aan.

Kimberly (28 jaar)

Als autist heb ik moeite met het contact maken met mijn gevoel. Het niet (kunnen) luisteren naar mijn lichaam is mede de oorzaak van een lelijke burn-out. Denise stelde voor om met mindfulness te beginnen.

Twee eenvoudige oefeningen sloegen meteen aan: de bodyscan en de ademhalingsscan. De focus op mijn lichaam, of een lichamelijke activiteit (de ademhaling) gaf mijn brein een soort opruiming.

Denise praatte me kalm en duidelijk door de oefeningen heen; dat was geruststellend en zorgde voor ontspanning. Het resultaat is dat ik, in ieder geval tijdens de meditatie, beter in contact sta met mijn lichaam. Dat zorgt voor ontspanning.

Hans (60 jaar)

Vanwege aanhoudende pijn- en vermoeidheidsklachten besloot ik een aantal ademsessies bij Denise te volgen. Vanaf het eerste moment was het contact erg prettig. Denise creëerde een comfortabele en veilige omgeving voor het verbonden ademhalen en paste de sessies aan op persoonlijke wensen.

Het ademwerk in combinatie met mindfulness heb ik als heel nuttig ervaren. Door middel van de ademsessies heb ik geleerd om vertrouwen te hebben in mijn eigen lichaam en daarin rust te vinden. Iedere sessie is anders, maar elke keer ging ik naar huis met het gevoel van een ‘positieve reset’, zowel lichamelijk als geestelijk.

Ik raad iedereen aan dit een keer zelf te ervaren!

Tim (22 jaar)
© Copyright 2022